Melba Escobar: Kauneussalonki

Melba Escobar: Kauneussalonki
Suom. Taina Helkamo
Romaani, 262 s.
Aula & Co. 2018

Kauneussalonki on kolumbialaisen Melba Escobarin jännittävä rikosromaani. Romaanin kertoja on bogotalaisessa kauneushoitolassa vieraileva psykoanalyytikko Claire, joka kertoo hoitolan yhden työntekijän tarinan.

Teoksen päähenkilö Karen on kuin kuka tahansa bogotalainen nainen. Hän pestautuu kauneussalonkiin töihin tienatakseen tarpeeksi rahaa sekä oman että kaukana Cartagenan rannikkokaupungissa asuvan nuoren poikansa toimeentuloksi.

Kauneussalonki on tunnustusten ja huhupuheiden rippituoli, jossa asiakkaat vuodattavat elämäntarinansa samalla, kun nauttivat ihoaan ja mieltään hivelevistä kosmeettisista hoidoista. Yksityisimmätkään huolet ja salaisuudet eivät mene Karenilta ohi. Tästä syystä kauneushoitolan työntekijä on kiinnostava todistaja myös poliisille, kun karvanpoistossa vasta käynyt nuori nainen löydetään kuolleena epäilyttävissä olosuhteissa.

Escobarin taiten rakentama juoni johdattelee lukijaa eri näkökulmahenkilöiden välityksellä perimmäisen totuuden lähteille. Teoksen erilaiset naishahmot – kauneushoitolan Karen, psykoanalyytikko Claire ja kokaiinin yliannostukseen kuollut nuori Sabrina – ovat kukin oman yksityisen tragediansa kautta koskettavia ja ajatuksia herättäviä hahmoja.

Romaanin viihteenomaisen rikosjuonen rinnalla Escobar kuvaa Kolumbian nykypäivää tarkentaen huomion naisten asemaan. Maassa, jossa huumeongelmat ja korruptio ovat arkipäivää, naisen ja etenkin vähävaraisen naisen asema on käytännössä oikeudeton.

Samalla teoksen kertojahahmo, ylempään keskiluokkaan kuuluva Claire, arvostelee bogotalaisten naisten turhamaisuutta. Teoksen pinnalliset naishahmot ovatkin miehisen katseen läpitunkemia. Teos esittää, että syy bogotalaisten naisten käyttämille turhamaisille kosmeettisille hoidoille löytyy yhteiskunnan miesvaltaisesta rakenteesta.

Kauneussalonki on sekä sujuvasti etenevää ja viihdyttävää että karmaisevaa ja hyvinkin realistista luettavaa. Teoksen vaikuttavuus piilee juuri siinä hätkähdyttävän arkipäiväisessä tavassa, jolla eri naishahmojen elämänkohtaloita kuvataan.

Kaikki kirjan naishahmot menevät muottiin ”kuka tahansa”, sillä ”kenelle tahansa” voisi sattua samalla tavalla. Romaani on vahva moite bogotalaista arkipäivää ja piittaamattomuutta kohtaan.

Kritiikki on julkaistu aiemmin Sylvissä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s