Roberto Arlt: Raivokas leikkikalu

Roberto Arlt: Raivokas leikkikalu
Suom. Anna-Leea Häkli
Romaani, 158 s.
Sammakko, 2018

Raivokas leikkikalu (El Juguete Rabioso, 1926) on argentiinalaisen (ja ennen kaikkea buenosairesilaisen) kirjailijan Roberto Arltin (1900–1942) esikoisromaani, joka kuvaa nuoren Silvio Astierin moraalista kehitystä, johon kaunokirjallisilla idoleilla on pistävä vaikutuksensa.

Arlt tunnetaan vuosisadan alun ensimmäisinä moderneina kirjailijoina, jotka siirsivät argentiinalaisen kaunokirjallisuuden painotukset maaseudulle sijoittuvasta gaucho-kirjallisuudesta kohti urbaaniin maisemaan sijoittuvaa kaupunkikirjallisuutta.

Buenos Airesin suurkaupunki kasvoi vuosisadan alussa huimaavalla tahdilla, kun eurooppalaiset siirtolaiset saapuivat satamiin mielessään toivonpilkahdus uudesta ja uljaasta elämästä Argentiinan alati lämpimissä oloissa.

Suurkaupungin kasvuun ja laajenemiseen liittyi myös monia kipukohtia. Ihmisten elinolosuhteet alkoivat muuttua vaihdellen, syntyi yhteiskuntaluokkia, työläiskortteleita ja ylipäätään eriarvoisuutta ihmisten ja eri kaupunginosien välille.

Arltin esikoiromaanin päähenkilö on buenosairesilainen nuori Silvio, joka 14-vuotiaana tutustuu ensimmäisen kerran ryövärikirjallisuuteen. Ryövärien metkut mielessään Silvio ystävineen päättää itsekin ryhtyä kovanaamaiseksi ketkuksi.

Kirjallisuudella ja sen vaikutuksella lukijaansa on merkittävä rooli Arltin romaanissa. Nuori ryöväriromaaneja ahmiva Silvio on kuin ritariromaaneistaan hullaantuneen Don Quijoten uuteen miljööseen viritetty sukulainen.

Romaanin päähenkilön elämäntilanne ei ole paras mahdollinen. Hänet kuvataan huono-osaiseksi, mutta myös älykkääksi ja lukeneeksi. Luonnontieteitä luettuaan hän on tehnyt jopa omia keksintöjä.

Romaanin maailma kantaa jokseenkin hataraa ajatusta siitä, etteivät ihmisen lähtökohdat ole kaikki kaikessa. Teos esittää, että huono-osainenkin voi menestyä, kunhan vain saa lukeakseen oikeat kirjat.

Arltilla on tapana glorifioida suurkaupungin rosoisuutta. Hänen otteensa kaupungin eri osien ja ihmisten väliseen eriarvoisuuteen on kantaa hakeva.

Korostaessaan kirjoituksissaan kaupungin marginaaleja Arltin voi kuitenkin nähdä puhuvan tasa-arvoisuuden puolesta. Lopulta romaani tukeutuu päätelmään, jonka mukaan nuorten menestyksen tae elämässä olisi se, että kaikki saisivat aloittaa samalta viivalta.

Kauno- ja tietokirjallisuutta pänttäävän Silvion voi selvästi nähdä kehittyvän ajatusmaailmaltaan romaanin edetessä. Loppua kohden pojan löyhä moraalikäsitys vähitellen murtuu ja kääntyy uusille raiteille, kun hän punnitsee omaa tilannettaan uusia kaunokirjallisia esikuviaan vasten.

Arlt tunnetaan Buenos Airesin kaupunkikuvan eräänlaisena muotokuvamaalarina. Toimittajana työskennellyt Arlt kirjoitti vuonna 1933 kotikaupunkinsa elämästä kuuluisissa kaunokirjallista tyyliä edustavissa artikkeleissaan, jotka on julkaistu myös yhteisteoksena nimellä Aguafuertes porteñas (”Buenosairesilaisia etsauksia”).

Romaanin kaupunkikuvaus onkin viehättävän tarkkaa ja realistisen tuntuista. Buenos Airesin katuja ja kaupunginosia nimetään usein. Vielä suomennoksen läpikin välittyy maahanmuuttajien kaupungin värikäs kielten ja aksenttien sekamelska.

Anna-Leea Häkli on joutunut tekemään paljon kompromisseja romaanin luettavuuden nimissä. Arltin kielessä vilahtaa Buenos Airesin slangia, joka lainaa paljon ilmauksia esimerkiksi italian kielestä, ja dialogissa on kaupunkikirjallisuudelle tyypillisesti hyödynnetty runsaasti puhekielisiä ilmauksia.

Suomennos on kuitenkin tasapainoinen. Se sisältää sopivasti kotouttavia sekä vieraannuttavia ratkaisuja siten, että lukijalle tarjoutuu omaehtoinen mutta tuttuun tukeutuva matka vuosisadan alun kaupunkikuvaan

Reader, why did I marry him? -blogi: Sielun sininen hermo – Roberto Arlt: Raivokas leikkikalu

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s